Zima je obdobie, kedy sú auto a šoférove zručnosti otestované najviac. Nie nadarmo počas zimných mesiacov dochádza k najvyššej nehodovosti. Ako sa tomu dá predísť? V prvom rade je potrebné byť zodpovedný a mať na zimu vhodne pripravené auto.
Príprava na zimu začína výmenou letných pneumatík za zimné. No najprv treba skontrolovať, či sú na zimu vhodné. Tu sú 3 veci, na ktoré nezabudnúť pri kontrole zimných pneumatík.
1. prezujte včas na zimné pneumatiky
Zákon presne nedefinuje čas, kedy musí mať osobné auto do 3,5 ton obuté zimné pneumatiky. Definuje iba poveternostné podmienky, pri ktorých je auto povinné zimné pneumatiky mať, a to vtedy, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu, námrazy alebo ľadu.
Medzi motoristami dlho panoval mýtus, ktorý tvrdil, že najlacnejšie pneumatiky (letné) nie sú z hľadiska bezpečnosti vhodné ak je vonkajšia teplota nižšia ako 7 stupňov Celzia. Toto však platí iba v prípade, ak vozovka nie je suchá, resp. keď začalo snežiť.
Pokiaľ ste majiteľom osobného vozidla, riaďte sa inštinktom. Prezujte na zimné pneumatiky ešte predtým, než vonku udrie chladnejšie počasie. Takto sa zbytočne nevystavíte nebezpečenstvu jazdy na letných pneumatikách a dlhému čakaniu na rad v pneuservisoch. Toto obdobie je zvyčajne počas sviatku všetkých svätých.
2. kontrola dezénu
Ak sa nechystáte túto zimu kúpiť úplne nové pneumatiky, je potrebné na starých skontrolovať dezén. Podľa zákona musí mať zimná pneumatika aspoň 3 mm dezén. Testy pneumatík však preukázali, že z hľadiska bezpečnosti sa však odporúča mať minimálne 4 mm dezén.
Toto číslo je približne polovica hĺbky dezénu, ktorú má úplne nová pneumatika. Ďalej sa kontroluje poškodenie, ako sú mechanické poškodenia pneumatiky, bubliny alebo trhliny, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť jazdy.
3. kontrola tlaku a geometrie
V zimnom počasí je dôležité dbať na stabilitu vozidla na cestách. Toto zabezpečuje správna geometria a tlak v pneumatikách. Zimné pneumatiky by nemali byť prehustené, ani podhustené. Ak sú pneumatiky podhustené, hrozí prípadné prerazenie alebo úplná nestabilita.
V prípade, ak je pneumatika prehustená, je možné, že sa dotýka vozovky oveľa menšou časťou. Za takýchto podmienok by nespĺňala svoju úlohu, stratila by trakciu a vodičovi hrozí strata kontroly nad autom.
Tlak si môžete skontrolovať aj sami. Odporúčané hodnoty sú zvyčajne napísané z vnútornej strany dvierok palivovej nádrže. Dôležité je skontrolovať aj geometriu riadenia. Pokiaľ nie je nastavená správne, auto pri zatáčaní pláva, kvôli čomu na zasneženej a namrznutej ceste hrozí riziko. Taktiež dochádza k nerovnomernému opotrebovaniu dezénu.