Pred 20 rokmi debutoval jeden z najúspešnejších modelových radov. Spoločnosť ŠKODA AUTO predstavila domácim a zahraničným novinárom liftback Octavia.
Počas nasledujúcich dvoch desaťročí sa ŠKODA Octavia stala najpredávanejším modelom českej automobilky a zaznamenala vynikajúce výsledky na mnohých svetových trhoch. Kompaktná Octavia tak výrazne prispela k úspešnému vývoju značky ŠKODA.
Vývoj úplne nového radu ŠKODA Octavia sa začal v roku 1992, približne rok po začlenení českej značky do koncernu Volkswagen. Automobil dostal vtedy úplne novú podvozkovú platformu, ktorej vývoj prebiehal na úrovni koncernu súbežne s prípravou modelu Octavia.
Nadčasovo elegantný dizajn, navrhnutý tímom pod vedením Dirka van Braeckela, vtlačil nezameniteľnú pečať karosérii, navrhnutej s využitím technológie CAD (Computer Aided Design; konštruovanie s počítačovou podporou) v mladoboleslavskom vývojovom centre.
Veľký dôraz bol kladený na aktívnu i pasívnu bezpečnosť, vrátane doplnenia ponuky predných airbagov o bočné bezpečnostné vaky. K tromfom veľmi praktického liftbacku patrili aj rozmerné výklopné piate dvere, umožňujúce výborný prístup k priestoru pre 528-1328 litrov batožiny.
Zákazníci mohli v úvodnom roku 1996 vyberať medzi dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieselom. Základ tvoril motor 1,6 MPI/55 kW, pre náročnejších zákazníkov bol pripravený štvorvalec 1,8 20 V/92 kW.
Moderný turbodiesel s priamym vstrekovaním 1,9 TDI bol v ponuke vo verzii s výkonom 66 kW a normovanou spotrebou 5,1 litra nafty na 100 km. Ponuka sa postupne rozširovala napríklad o agregáty 1,8 20 V Turbo/110 kW alebo 1,9 SDI/50 kW.
V marci 1998 mala na autosalóne v Ženeve premiéru prvá Octavia Combi, ktorej predaj sa začal v máji toho istého roku. Tento karosársky variant slávil úspechy najmä na európskych trhoch. Od roku 1999 ponuku obohatila verzia kombi s pohonom všetkých kolies.
Typové označenie Octavia odkazuje na rovnomenný úspešný automobil zo závodov Mladá Boleslav a Kvasiny, kde v období 1959-1964 vzniklo celkovo 364 000 týchto automobilov. Latinský výraz octavia znamená ôsma a jednalo sa o poradie vo vývojovom rade modernej generácie automobilov s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.
Pre rad ŠKODA Octavia vznikla v závode v Mladej Boleslavi nová moderná výrobná linka v hale s rozlohou 37 500 m2, na ktorú nadviazala nová lakovňa s kapacitou až 1800 automobilov. Produkcia sa tu rozbehla 3. apríla 1996, kapacita automobilky vzrástla o 90 000 na 350 000 automobilov ročne a spoločnosť ŠKODA AUTO sa stala najväčším priemyselným podnikom v ČR.
Posledný automobil prvej generácie radu Octavia zišiel z výrobnej linky v novembri 2010. V období 1996-2010 vzniklo celkovo 970 000 liftbackov a viac ako 470 000 verzií kombi.
Na tento úspech nadviazala aj druhá generácia modelu ŠKODA Octavia, ktorej sa v rokoch 2004 až 2013 vyrobilo 1,6 milióna s karosériou liftback a 900 000 s karosériou kombi. Druhá generácia ponúkla aj najmodernejšie benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva či automatickú prevodovku DSG.
Od novembra 2012 sa vyrába tretia generácia automobilu ŠKODA Octavia, ktorá je pilierom modelovej ponuky značky. Na konci marca 2016 zišiel z výrobnej linky v Mladej Boleslavi miliónty exemplár aktuálnej generácie.
Od začiatku produkcie prvej generácie v roku 1996 tak vzniklo už 5 miliónov automobilov ŠKODA Octavia. Okrem hlavného výrobného závodu v Mladej Boleslavi schádzajú automobily ŠKODA Octavia z výrobných liniek tiež v zahraničí, konkrétne v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.