Ako postupovať v takomto prípade? Veľa záleží na tom, ako staré je vaše auto.
Dnešné vozidlá s katalyzátorom vyžadujú perfektné nastavenie motora a elektrickej sústavy. Veď už niekoľkokilometrová jazda s vynechávajúcim zapaľovaním môže katalyzátor úplne zničiť, a to je určite niekoľkonásobne drahšia záležitosť než včasné nastavenie motora v autorizovanom servise.
Už mnoho dopravných nehôd bolo zapríčinených nepojazdným a neosvetleným vozidlom na ceste pre banálnu poruchu na elektrickej inštalácii. Teploty pod nulou dokonale preveria vašu elektrickú sústavu v automobile. Zvyčajne je to však situácia, po ktorej nikto z nás netúži a príde v tej dobe, kedy to najmenej čakáte.
Situácie, bez ktorých sa nezaobídeme
Keď ste už túto situáciu podcenili v klimaticky vhodnejších podmienkach nezostáva než si zopakovať základné poznatky.
Samozrejme, ten, kto nie je zrovna skúseným kutilom a má vozidlo novšie výroby by mal navštevovať pravidelne odborný, prípadne značkový servis, ktorý mu v akejkoľvek situácií poskytne repas servoriadenia, bez ktorého sa auto nepohne z miesta. Väčšina značkových servisov ponúka preventívne kontroly za symbolickú cenu, alebo dokonca zadarmo, v rámci akcií otvorených dverí.
Ale aj napriek tomu niektoré kontroly môžeme zvládnuť sami, veď aj taký zlý kontakt svorky akumulátora môže veľmi znepríjemniť štartovanie vozidla. Teplotou pod nulou je znížená kapacita akumulátora, svorka je zaťažená veľkým prechodovým odporom a štartér sotva pretočí motorom.
Klinový remeň a brzdový systém
Prekontrolujte tiež napnutie klinového remeňa, pohyb by mal byť približne na hrúbku palca. Pri voľnejšom napnutí remeň preklzáva, čo je niekedy aj počuť, pretože sa objaví nepríjemný piskot spod kapoty. Možno je čas aj na nutný repas brzdových strmeňov. Aj brzdový systém môže z času na čas svoje služby vypovedať a auto je ako bez kontroly.
Komfort za cenu vysokej spotreby?
Pri zimnej prevádzke by sme mali prehodnotiť aj používanie prídavných doplnkov vo vozidle, ktoré majú spotrebu elektrickej energie, aby neprekročili celkovú zaťažiteľnosť elektrickej sústavy.
Stačí vziať návod na obsluhu a porovnať výkon alternátora spolu s kapacitou akumulátora na jednej strane a vyrazeným príkonom spotrebičov na druhej strane. Výrobcovia vozidiel počítajú v štandardnej výbave len so štandardnými zdrojmi. Ak sme si napríklad dokúpili vyhrievané vankúšiky sedačiek, zosilňovač, kávovar či niečo podobné, musíme posilniť aj zdroj.