Toyota Hilux je najznámejší pick-up značky a zároveň jeden z najpopulárnejších modelov v tomto segmente. Vodiči na celom svete, ktorí potrebujú spoľahlivé auto pre najťažšie podmienky a ťažký náklad, si s obľubou vyberajú tento model. Kľúčovými vlastnosťami Hiluxu sú výdrž, spoľahlivosť a terénne schopnosti.
Treba však pripomenúť, že Hilux nie je jediným pick-upom japonskej značky. Na niektorých trhoch ponúka Toyota aj ďalšie terénne vozidlá, ktorých základom je robustná konštrukcia na ráme. V Austrálii a Juhoafrickej republike je okrem Hiluxu k dispozícii aj Land Cruiser 70.
V USA a Kanade zasa Hilux nahradili modely Tacoma a Tundra. Myslíte si, že dva pick-upy v ponuke sú zbytočné? V Mexiku si to nemyslia. Tu ponúkajú v showroomoch obidva americké modely a ešte aj Hilux.
Globálny pick-up
Hilux patrí spolu s modelmi Land Cruiser, Prius, Corolla, Camry či Carina k legendárnym modelom automobilky, vďaka ktorým si japonská značka získala povesť výrobcu výnimočne vytrvalých a spoľahlivých áut. Toyota je na celom svete spájaná s nezničiteľnými terénnymi vozidlami rovnako ako s hybridmi.
Toyotu Hilux vyrábajú od roku 1968 a v súčasnosti je v showroomoch už jej 8. generácia. Auto má dĺžku 5330 mm s rázvorom náprav 3085 mm, výšku maximálne 1815 mm a šírku do 1855 mm. Dĺžka kufra závisí od typu karosérie a je v rozsahu od 1555 mm do 2350 mm.
Pick-up môže ťahať príves maximálne do 2800-3350 kg (podľa verzie vozidla). V Európe Hilux poháňa jediný typ motora – 2,4-litrový dieselový motor s výkonom 150 koní pri 3400 ot./min, krútiacim momentom 400 Nm pri 1600-2000 ot./min.
Má šesťstupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku. Tento motor patrí k sérii Global Diesel, spĺňa emisné normy Euro 6.2. a podľa verzie má spotrebu od 8,1-10,2 l/100 km paliva v štandarde WLTP. Vozidlo je k dispozícii v prevedení 4×2 alebo 4×4 so zadným uzáverom diferenciálu.
O jeho terénnych možnostiach rozhoduje zosilnená konštrukcia rámu, veľká svetlá výška a robustné zavesenie kolies, dobré uhly nábehu, schopnosť s istotou zvládať aj prudké stúpanie a klesanie a možnosť brodiť sa vo vode do hĺbky 700 mm.
Veľkú pomoc predstavujú elektronické systémy podporujúce jazdu v teréne, napríklad systém aktívnej kontroly trakcie pri rozjazde, asistenta rozjazdu do kopca, asistenta pre jazdu z kopca a stabilizačný systém prívesu TSC (Trailer Sway Control), ktorý bráni rozkmitaniu prívesu.
Veľa užitočných prvkov nájdeme v top verzii Dakar – napríklad horný ochranný rám, uzamykateľné sklá, bočný rám s integrovanými nášľapmi, 18-palcové zliatinové kolesá a ťažné zariadenie.
Hilux môže byť vybavený aktívnym bezpečnostným balíkom Toyota Safety Sense, parkovacími senzormi, multimediálnym systémom alebo zadnou parkovacou kamerou. Klimatizácia a rádio sú v štandardnej výbave.
Obľúbený Land Cruiser 70 ute
Hilux ponúka Toyota aj v Austrálii. V katalógu japonskej firmy však nájdeme ešte jeden pick-up – Land Cruiser 70. V tejto obrovskej krajine vodiči zbožňujú pick-upy a v austrálskom žargóne ich nazývajú ute.
V Európe je Land Cruiser luxusným terénnym autom s uzavretou karosériou, je to model 150. Avšak pre mnohé trhy, vrátane Austrálie, sa vyrába slávna, nezničiteľná, i keď dosť surovo pôsobiaca Sedemdesiatka. Možno ju kúpiť vo verzii Wagon s uzavretou karosériou, aj vo verzii Troop Carrier ako pick-up s jednoduchou alebo s dvojitou kabínou.
Land Cruiser 70 vyrábajú bez prerušenia od roku 1984. Samozrejme, za tento čas prešiel mnohými modernizáciami. Navrhli ho ako auto na náročnú prácu v ťažkých podmienkach, preto jeho silnú oceľovú konštrukciu postavili na oceľovom ráme.
Mohutná karoséria ukrýva pod kapotou 4,5-litrový turbo diesel V8 s výkonom 205 koní pri 3400 obr./min a krútiacim momentom 430 Nm v rozsahu 1200-3200 ot./min. Auto rýchlo akceleruje, vynikajúco sa správa v teréne, môže prepravovať obrovské náklady a ťahať príves s hmotnosťou do 3,5 tony. Vďaka EGR (Exhaust Gas Recirculation) spĺňa Land Cruiser pick-up emisné normy Euro 5. Motor spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Land Cruiser 70 ute má dĺžku 5230 mm a rázvor náprav 3180 mm. Šírka je v rozmedzí 1790-1870 mm a výška 1945-1970 mm. V prednom stĺpiku je namontovaný šnorchel.
Masívny predný nárazník bol navrhnutý tak, aby auto dosiahlo čo najväčší možný uhol nábehu. Veľké okná zlepšujú viditeľnosť. Výbava vozidla zahŕňa tempomat a aktívnu kontrolu trakcie, ako aj klimatizáciu, ktorá je v štandarde.
Americký sen – väčšie auto
Američania majú vlastnú predstavu o tom, ako vyzerá veľké auto. Zdá sa, že masívny Hilux sa im nezdá dosť mohutný. Preto Toyota na tomto trhu ponúka dva väčšie pick-upy.
Prvým je model Tacoma s dĺžkou 5392 mm a rázvorom náprav 3236 mm, šírkou 1889-1910 mm a výškou 1910 mm. Druhý model Tundra je skutočné monštrum – dĺžka od 5814 mm vo verzii Standard Bed až po 6294 mm vo verzii
Long Bed, to sú čísla, ktoré hovoria samy za seba. Tundra má pritom šírku 2029 mm a výšku maximálne 1 960 mm a rázvor náprav 3700 alebo 4180 mm. Ako vidno, americké pick-upy Toyoty sú v každom ohľade väčšie ako Hilux a LC 70 ute. Tacoma môže ťahať príves s hmotnosťou do 2900 kg a Tundra s hmotnosťou 4580 kg, v čom pomáha stabilizačný systém prívesu.
Ponuka pohonných jednotiek Tacomy pozostáva z dvoch benzínových motorov. Základný štvorvalcový má objem 2,7 l, výkon 160 koní a krútiaci moment 244 Nm.
Väčším motorom je 3,5-litrový V6 VVT-iW s výkonom 278 koní a krútiacim momentom 360 Nm. Základnou prevodovkou je šesťstupňový automat, ale motor V6 je možné spriahnuť aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Model Tundra ukrýva pod kapotou výkonný, 5,7-litrový V8 známy z Land Cruisera 200. Tento motor s výkonom 381 k pri 5600 ot./min. dosahuje maximálny krútiaci moment 544 Nm pri 3600 ot./min.
Obe Toyoty disponujú nielen impozantnými terénnymi schopnosťami vyplývajúcimi z dizajnu, ale môžu sa pochváliť aj pokročilými systémami pre jazdu v teréne. Tundra disponuje medzinápravovým diferenciálom či aktívnou reguláciou trakcie. Zoznam systémov Tacomy je takmer taký dlhý ako pri luxusnom európskom Land Cruiseri.
Nájdeme na ňom Crawl Control, automatický systém pre jazdu v teréne, prispôsobenie trakcie typu zvoleného povrchu (Multi-Terrain Select), protiblokovací brzdový systém, multiterénny monitor a adaptívny tlmič Bilstein. Obidva pick-upy sú dostupné aj v top verzii TRD Pro, ktoré vyvinul pretekársky tím z USA – Toyota Racing Development.