Všetko sa to začalo s písmenom X. Toto písmeno sa po prvý raz objavilo v polovici osemdesiatych rokov a označovalo modely BMW vybavené pohonom všetkých kolies. Dokonalé rozloženie hmotnosti vozidiel si priam žiadalo prenos krútiaceho momentu na všetky štyri kolesá.
Pred 15-timi rokmi sa písmeno X stalo symbolom úplne novej kategórie vozidiel a zároveň aj dovtedy nepoznanej radosti z jazdy. BMW X5 po prvý raz predstavilo označenie Sports Activity Vehicle. Čoskoro začalo dobýjať cesty aj terén a k značke BMW pritiahlo nových zákazníkov.
Nemecký výrobca prémiových automobilov tak opäť raz potvrdil jedinečný cit pre vytváranie inovatívnych a nadčasových automobilových segmentov. Predstavenie automobilu BMW X5 položilo v roku 1999 základný kameň nevídaného úspechu modelov BMW X na celosvetovom automobilovom trhu.
O 15 rokov neskôr sa z priekopníka novej automobilovej kategórie vyvinula celá modelová paleta BMW X, ktorá dnes obsahuje 5 modelov. Dopĺňajú ich dve vysoko výkonné vozidlá s pohonom všetkých kolies vyvinuté oddelením BMW M GmbH – BMW X5 M a BMW X6 M. Úspešnú kapitolu modelu BMW X5 píše už jeho tretia generácia. Do výroby sa dostávajú druhá generácia Sports Activity Coupe BMW X6 a model BMW X3. BMW X1 je zárukou radosti z jazdy aj v kompaktnom balení. Novinka Sports Activity Coupe BMW X4 spája jedinečnú dynamiku a športovú eleganciu a útočí ňou v segmente vozidiel strednej veľkosti.
Každý z týchto modelov bol prvým prémiovým vozidlom v danom segmente. A ponuka sa bude rozširovať aj v budúcnosti. Momentálne sa intenzívne vyvíja veľkopriestorový luxusný model BMW X7. Popularita modelov BMW X naďalej rastie a značka BMW sa tak radí medzi najúspešnejších prémiových výrobcov vozidiel s pohonom všetkých kolies. Dodnes sa po celom svete predalo viac ako 3,3 milióna vozidiel s označením BMW X. Na modely s označením BMW X pripadá takmer každé tretie zaregistrované vozidlo značky.
Nekompromisná radosť z jazdy – aj v modeloch s pohonom všetkých kolies
Charakteristickú radosť z jazdy ponúkal už od začiatku aj model BMW X5. Vyznačoval sa vyššou pozíciou sedenia a jedinečnou ovládateľnosťou na cestách aj v teréne. Dopĺňal ju bezkonkurenčne priestranný, variabilný a veľmi dobre využiteľný luxusne vybavený interiér. Medzi konkurentmi sa BMW X5 vyznačovalo neporaziteľnými dynamickými jazdnými vlastnosťami. Na rozdiel od bežných terénnych vozidiel prišlo BMW X5 so samonosnou karosériou a nezávislým zavesením kolies.
Pohon všetkých kolies rozdeľoval krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá v pomere 38:62. BMW X5 bolo veľmi dobre vybavené na jazdu po cestách aj v teréne. Prispievala k tomu aj bohatá štandardná výbava vrátane prvkov na ovládanie stability vozidla ako DSC (Dynamic Stability Control – dynamická kontrola stability), ADB-X (Automatic Differential Brake – automatická uzávierka diferenciálu) a HDC (Hill Descent Control – kontrola zjazdu z kopca).
Distribúciu krútiaceho momentu si BMW vyvíjalo od začiatku vo vlastnej réžii. Zameriavalo sa na dosiahnutie ideálnej trakcie na nespevnených cestách a pri zlých poveternostných podmienkach, ale aj na maximálnu dynamiku jazdy pri prejazde zákrutami. BMW sa aj pri novom pohone všetkých kolies xDrive zameriava na to, aby krútiaci moment primárne poháňal zadné kolesá. Je to v ostrom kontraste s výrobcami, ktorí využívajú pohon všetkých kolies na kompenzáciu nevýhod pohonu predných kolies. Výsledkom je presnosť riadenia charakteristická pre značku BMW, pričom ani vozidlá s pohonom všetkých kolies neprenášajú vplyvy z pohonu do riadenia. Pri prejazde zákrutami sa krútiaci moment prenáša najmä na zadné kolesá, čo zlepšuje reakcie na pokyny z riadenia.
Inovatívna kombinácia pohonu, dynamiky a komfortu boli zárukou obrovského dopytu po prvej generácii BMW X5 tak v USA ako aj v Európe a na ostatných trhoch. Do polovice roka 2005 opustilo fabriku 500 000 modelov BMW X5. Celkovo sa vo fabrike BMW v Spartansburgu vyrobilo takmer 620 000 kusov prvej generácie Sports Activity Vehicle. Dnes sa fabrika v Južnej Karolíne zameriava na výrobu všetkých modelov BMW X. Vyrábajú sa tam aktuálne verzie modelov BMW X5, BMW X6, BMW X3 ako aj BMW X4. Vetu “born in the USA” majú v rodnom liste napísanú aj modely BMW X5 M a BMW X6 M.
Overený koncept, nový segment a premiéra BMW xDrive: BMW X3.
BMW sa v roku 2004 opäť zaradilo medzi priekopníkov, keď upravilo koncept SAV pre nový automobilový segment. BMW X3 bolo oproti BMW X5 kompaktnejšie a ovládateľnejšie. Bolo natoľko výnimočné, že dlhé roky bolo jediným prémiovým zástupcom vo svojej triede. Dostalo aj nový inteligentný druh pohonu všetkých kolies – BMW xDrive. Vyznačoval sa extrémne rýchlymi reakciami, elektronicky ovládanou viackotúčovou spojkou v rozvodovke a prepojením so stabilizačným systémom DSC. Tento nový systém sa zároveň dostal aj do modelu BMW X5 a umožňoval spoluprácu s viacerými druhmi prevodoviek.
Charakteristická radosť z jazdy, prémiová kvalita a vynikajúca spotreba znamenali pre BMW X3 vysokú popularitu a množstvo ocenení. Medzi ne sa radí najlepšie hodnotenie v indexe spokojnosti zákazníkov “Customer Satisfaction Index” (CSI), ktorý vydáva výskumný inštitút J.D. Power. Model uspel aj v hodnotení nemeckého autoklubu ADAC. BMW X3 sa dvakrát v rade stalo víťazom čitateľských ankiet “Four-wheel car of the year (Štvorkolka roka)” a “Off-road vehicle of the year (Off-road roka)” časopisov “Auto Bild Allrad” a “Off Road”. Prvá generácia BMW X3 si po celom svete pripísala viac ako 600 000 predaných vozidiel a jej nasledovník prišiel v roku 2010.
Úspešný pokračovateľ: Druhá generácia BMW X5
V roku 2006 sa vo fabrike BMW v Spartanburgu začala výroba druhej generácie BMW X5. Bola priestrannejšia, komfortnejšia, poháňali ju motory s najnovšími technológiami, jazdila na špičkovom podvozku a vodič mal k dispozícii zástup najnovších elektronických pomocníkov. Druhá generácia priekopníka segmentu Sports Activity Vehicle opäť nastavila trendy a potvrdila schopnosti modelov BMW X. BMW X5 bol prvým modelom značky, ktorý mohol mať až sedem sedadiel.
Čerešničkou na torte boli špičkové 6- a 8-valcové benzínové motory ako aj mimoriadne účinné naftové 6-valcové motory. Spolu s technológiou BMW EfficientDynamics zabezpečovali BMW X5 vynikajúcu spotrebu, ktorá nemali v danej triede konkurenciu. Príťažlivosť veľkého SAV potvrdilo aj viacero ocenení za dizajn, bezpečnosť a kvalitu. BMW X5 získalo v roku 2007 od odborného časopisu “auto motor und sport“ cenu za dizajn “autonis” a Gold Award od J.D. Power North American za spokojnosť zákazníkov.
V roku 2008 ich doplnila cena “The Best Cars” v hlasovaní čitateľov časopisu “auto, motor und sport”. Od American Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) získalo vozidlo v rokoch 2007 a 2008 ocenenie “Top Safety Pick” za vynikajúce výsledky v nárazových testoch. BMW X5 sa vyznačuje aj vysokou zostatkovou hodnotou. Nemecký odborný magazín “Auto Bild” mu v rokoch 2007 a 2008 udelil titul “Value Champion of the Year”. Druhá generácia BMW X5 si po celom svete pripísala takmer 730 000 predaných vozidiel a nadviazala tak na výrazné úspechy predchodcu.
Inovatívne vozidlo pre ešte väčšiu radosť z jazdy: Sports Activity Coupe BMW X6
Úspechy koncepcie Sports Activity Vehicle v dvoch segmentoch nasledovala ďalšia inovácia, ktorá posilnila postavenie schopností značky BMW medzi výrobcami automobilov s pohonom všetkých kolies. Značka BMW predstavila na jar 2008 prvé Sports Activity Coupe na svete. Model BMW X6, ktorý sa spolu s BMW X5 vyrábal vo fabrike BMW Spartanburg, podčiarkoval dynamické jazdné vlastnosti modelov BMW X a pozdvihol ich na novú úroveň. Dizajn spájal eleganciu a výraznú silu. Športové jazdné vlastnosti po prvý raz podporoval stály pohon všetkých kolies xDrive doplnený o technológiu Dynamic Performance Control, ktorá usmerňovala rozdelenie krútiaceho momentu medzi pravým a ľavým zadným kolesom.
Prvé Sports Activity Coupe zohrávalo významnú rolu aj v oblasti inovatívnej technológie BMW ActiveHybrid Technology. V roku 2009 sa predstavil model BMW ActiveHybrid X6. Výkon mu dodávali 8-valcový benzínový motor a dva elektromotory. Systém pohonu všetkých kolies BMW xDrive ho podľa potreby posielal k predným alebo zadným kolesám. S celkovým výkonom 357 kW (485 k) bol model BMW ActiveHybrid X6 v čase predstavenia najvýkonnejším sériovo vyrábaným hybridným vozidlom na svete.
V roku 2009 sa ponuka rozšírila o dva ikonické modely, ktoré vznikli v BMW M GmbH. Inšpirovali sa dynamickým potenciálom modelov BMW X a stali sa výkladnou skriňou spojenia modelov s pohonom všetkých kolies a vysokého výkonu charakterizovaného písmenom M. Srdcom týchto dvoch výnimočných atlétov bol na mieru vyvinutý motor V8 doplnený o technológiu M TwinPower Turbo. Neobyčajné jazdné vlastnosti modelov BMW X5 M a BMW X6 M zaručovali výkon 408 kW (555 k) ako aj špeciálne nastavené systémy xDrive a Dynamic Performance Control.
BMW X1: Viacúčelový model s radosťou z jazdy v kompaktnom segmente
Od roku 2009 sa radosť z jazdy typická pre modely BMW X dostala aj do kompaktného segmentu. Do úplne nového automobilového segmentu vstúpil model BMW X1 a očaril ho svojou univerzálnosťou, športovým duchom, ovládateľnosťou a výnimočnou funkčnosťou. Automobil sa stal priekopníkom segmentu. Výrazný úspech predstavuje viac ako 300 000 predaných vozidiel za dva a pol roka. BMW X1 sa vyrába vo fabrike BMW v Lipsku. Okrem toho sa v spolupráci s čínskym partnerom Brilliance China Automotive Holdings Ltd. vyrába aj vo fabrike v meste Shenyang. Po celom svete sa už predalo viac ako 640 000 kusov modelu BMW X1.
BMW X1 sa vyznačuje priestranným a variabilným interiérom, čo podčiarkuje aj päť plnohodnotných sedadiel a zadné operadlá, ktoré sa sklápajú v pomere 40:20:40. Špičkové motory s technológiou BMW TwinPower Turbo zaručujú pružnosť a vysokú účinnosť. V závislosti od motora môže byť BMW X1 vybavené inteligentným pohonom všetkých kolies xDrive alebo klasickým pohonom zadných kolies. Ako opcia je k dispozícii aj 8-stupňová prevodovka Steptronic, ktorá je unikátom v danej triede.
Vysokú úroveň bezpečnosti modelu BMW X1 dokazuje aj 5 hviezdičiek z hodnotenia nárazových testov Euro NCAP. BMW X1 získalo za expresívny dizajn ocenenia “red dot award”, “Auto Bild Design Award” a od periodika “Auto Zeitung” aj cenu “Design Trophy”. Zároveň si veľmi dobre drží svoju hodnotu, čo v roku 2010 potvrdilo aj ocenenie “Value Champion” od časopisu “Auto Bild”.
Neustále napredovanie: Nová generácia BMW X3 a čerstvý impulz v podobe BMW X4.
Premiéru nového BMW X3 sprevádzali v roku 2010 výrazné pokroky vo všetkých významných oblastiach, ktoré vplývajú na radosť z jazdy. Druhá generácia stredne veľkého SAV sa vyznačuje športovejšími jazdnými vlastnosťami a účinnejšími motormi. Výrazne sa zlepšili aj vnútorný priestor, funkčnosť a komfort, k čomu prospeli nové prvky výbavy. Nové BMW X3 získalo 5 hviezdičiek v hodnotení nárazových testov podľa Euro NCAP. Okrem toho sa pýši viacerými oceneniami za dizajn a verejné hlasovania mu pridelili aj honor v oblasti trvalej hodnoty. Súčasná ponuka motorov obsahuje tri benzínové a štyri naftové motory. Dva modely sú k dispozícii s pohonom zadných kolies, na želanie však môže distribúciu výkonu riadiť aj pohon BMW xDrive.
BMW dáva segmentu aj nové impulzy v podobe prvého Sports Activity Coupe. BMW X4 z roku 2014 spája typické črty modelov BMW X s elegantnými tvarmi kupé. Automobil neopakovateľne kombinuje radosť z jazdy, najnovšie technológie a modernú funkčnosť. BMW X4 sa dodáva so šiestimi motormi a štandardne je vybavené pohonom BMW xDrive.
Vo vrcholnej forme a na špičke triedy: Nové modely BMW X5 a BMW X6
Pätnásť rokov po premiére prvého modelu pokračuje úspešný príbeh Sports Activity Vehicle BMW X5 treťou generáciou. Novinka je v segmente, ktorý zakladala, opäť etalónom radosti z jazdy, spotreby, výrazného dizajnu, všestrannosti a luxusu. Aktuálna generácia SAV je v prípade záujmu dostupná aj so siedmimi sedadlami. V ponuke sa po prvý raz objavuje aj verzia BMW X5 sDrive25d s mimoriadne úsporným motorom a pohonom zadných kolies. Nové BMW X5 už získalo ocenenie “Goldene Lenkrad (Zlatý volant)” od periodík “Auto Bild” a “Bild am Sonntag”, čím zopakovalo úspech prvej generácie z roku 2001.
Ostatným členom modelovej rodiny BMW X je nové BMW X6. Druhá generácia Sports Activity Coupe sa vyznačuje výraznejším dizajnom a športovejšími jazdnými vlastnosťami ako aj luxusným interiérom a inovatívnymi prvkami výbavy. Medzi opciami sa nachádza aj adaptívne pruženie, ktoré, rovnako ako v BMW X5, zlepšuje športové jazdné vlastnosti a pridáva na mieru vyladený komfort. Novinka má výrane širšiu ponuku štandardnej výbavy, asistenčných systémov a vylepšila sa aj ponuka služieb prostredníctvom BMW ConnectedDrive.