Príbeh úspešnej luxusnej super športovej talianskej automobilky sa začal v dedinke Renazzo neďaleko Bolgni, kde sa narodil Feruccio Lamborghini. Syn farmárov sa odmalička zaujímal viac ako o živočíšnu a rastlinnú výrobu radšej o stroje, klinové remene, čo tieto stroje poháňali a poľnohospodársku techniku. Pre tento záujem o techniku sa rozhodol aj pre štúdium technológii v Bologni. Počas druhej svetovej vojny bol pridelený na grécky ostrov Rhodos, kde mal na starosti údržbu automobilov.
Po vojne začal skupovať vyradené vojenské vozidlá a stavať z nich lacné traktory, ktoré v tom čase zdemolované Taliansko naliehavo potrebovalo. Dopyt po týchto traktoroch bol obrovský a už v roku 1948 si otvoril dielňu v Centu, odkiaľ začali vo veľkom vychádzať traktory Lamborghini. Firma sa v tej dobe volala Trattori S.p.A.
V roku 1959 už úspešný Feruccio okrem traktorov začal rozširovať svoj sortiment o vykurovacie kotle a klimatizačné zariadenia. Aj tento biznis mu priniesol úspech a financie na zrealizovanie jeho najväčšieho sna – výroba vrtuľníkov.
Tento sen mu však prekazila talianska vláda a to v podobe tej, že mu nebola udelená licencia na výrobu lietajúcich strojov. Ale ako sa vraví, všetko zlé je na niečo dobre. A odstupom času si to určite uvedomil aj pán Lamborghini. Svoj sen teda preniesol na zem. Ako úspešný podnikateľ už v tej dobe vlastnil autá značky Maserati a Ferrari, s ktorými však nebol vôbec spokojný.
Existuje viacero príbehov o zrode áut Lamborghini.
Tou najrozšírenejšou je údajne tá o spore s Enzom Ferrarim. Údajne došlo v továrni Ferrari k sporu medzi pánom Ferucciom a Enzom. Vraj sa sem prišiel sťažovať na kvalitu spojky v jeho vozidle Ferrari 250GT. Enzo Ferrari na jeho sťažnosť reagoval podráždene a vyhlásil, že Lamborghini môže maximálne jazdiť jedine traktorom, keď nevie jazdiť na aute.
Lamborghini sa vrátil do svojej továrne, spojku rozmontoval a zistil, že dodávateľom spojok je rovnaká firma, ktorá dodáva diely a pneumatiky.sk pre jeho traktory. V sklade tak našiel správny náhradný diel a poruchu so spojkou si tak sám opravil.
Lamborghini sa teda rozhodol, že keď nebudú vrtuľníky, tak je čas zameniť traktory za luxusné športové autá. Jeho budúce autá mali poháňať dvanásť valcové motory. Ku konštrukcii motora si pozval mladého, talentovaného konštruktéra menom Giotto Bizzarini, ktorý predtým pracoval na motoroch V12 pre Ferrari. Motor mal 4 vačky zdvíhajúce 2 veľké vŕtané ventily v každom valci. Výkon motora bol neuveriteľných 350 koní.
Dizajn auta pre tento motor navrhla firma Scaglione-Touring. Prototyp označený 350GTV sa po prvý raz objavil na Turínskom autosalóne. Hneď mal úspech a prvý rok tohto sériového Lamborghini sa predalo v pocte 130 kusov. Ferrucio, narodený v znamení býka sa rozhodol, že jeho spoločnosť bude mat býka v znaku auta.
Ďalším vyrábaným a úspešne predávaným autom bolo Lamborghini 400GT. Predaje oboch vyššie spomenutých modelov zaistili automobilke dostatok financií na výrobu toho, čo malo prísť. Lamborghini Miura, ktoré bolo predstavené v roku 1965 a patrilo medzi prevratný automobil tej doby. Miura bola podľa odborníkov skutočným super športovým autom.
Pan Feruciio asi rád šokoval ľudí a priniesol na svet ďalší revolučný kúsok a to Lamborghini Countach. Bolo to auto, ktoré ako prvé malo dvere otváracie do hora, čo sa neskôr stalo poznávacím znakom týchto,,tátošov,, čo najradšej nemusia mať na sebe pneumatiky na zimu, ale radšej sa preháňajú po rozpálených asfaltoch.
Tieto autá nie sú skutočne pre každého, sú symbolom luxusu a exotiky, zrejme vám ich nezapožičia ani požičovňa áut v Žiline a dôvod je jednoduchý a pochopiteľný. Sú to autá, ktoré sú naozaj určené len tým najlepším a najúspešnejším. Ale ani pán Feruccio Lamborghini nebol vždy úspešný a aj táto automobilka sa zmietala istý čas v problémoch a v kríze. Ako to teda bolo ďalej sa dozviete už nižšie.
Rok 1972 však už pre firmu nebol vôbec úspešný. V tomto roku prišli o veľké zákazky výroby traktorov do južnej Ameriky a dochádzali im finančné zdroje , firma vtedy zažila takmer bankrot. Traktory Lamborghini se do terajšej súčasnosti vyrábajú v spoločnosti Same Deutz – Fahr. Ako tak firmu držal nad vodou ešte model Countach, no Ferrucio musel predať svoj podiel na výrobu traktorov spoločnosti Fiat. Kríza sa prehlbovala a v roku 1980 taliansky súd rozhodol, že spoločnosť musí prevziať nový vlastník.
Sedem rokov spoločnosť vlastnila Patrick Mimran so svojou švajčiarskou firmou. Potom všetkých prekvapil, keď ju predal firme Chrysler. Spoločnosti Chrysler sa podarilo značku Lamborghini znovu dostať na vrchol a to keď predstavili model Lamborghini Diablo. Chrysler sa časom tiež zmietal vo finančných problémoch a tak musel značku predať indonézskej spoločnosti Megatech.
Megatech počas roka predstavil motor s výkonom 950 koní, ktorý ale nebol určený pre kvalitné pneumatiky týchto športových aut, ale pre závodné športové lode. Tento motor taktiež vyhral svetové preteky v tejto disciplíne a dodnes si drží nadvládu. Automobilka sa pod jej vedením, ale taktiež rýchlo hospodársky prepadla. V roku 1995 si rozdelili firmu v pomere 60/40 indonézska spoločnosť V,PoverTommyho Suharta a malajzijská MyCom pod vedením Jeffa Yapa.
V novembri 1996 bol do vedenia tejto krízou zmietanej automobilky dosadení Vittorio di Capua. Nešlo o človeka, čo o autách nevedel možno ani to, že existuje aj dáka požičovňa áut. Naopak, bol to rešpektovaný manažér s viac ako 40 ročnými skúsenosťami v automobilovej spoločnosti Fiat. Jeho úlohou bolo uzdraviť automobilku a odstanie z nej anarchiu, ktorá tam poslednú dobu vládla. To sa mu aj začalo dariť, urobil vo firme drastické škrty a po dlhej dobe sa Lamborghini vracal zase do zisku.
Dnes automobilka Lamborghini patrí súčasnému majiteľovi, ktorým je Audi – dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen.
A ešte bonus na záver
Logo značky – Býk Murcielago.
K logu značky Lamborghini sa taktiež viaže jedna historka. Pišal sa 5. október 1879 a Ferrucio bol na býčích zápasoch. Odohrával sa tam divoký boj býka menom Murciélago medzi jeho španielskym toreadorom. Býk bojoval v boji s obrovskou gurážou a bojovnosť, čo viedlo toreadora k ušetreniu života býka. Ferruccio Lamborghini zakladateľ tejto prestížnej talianskej automobilky Automobili Lamborghini si vybral býka ako logo svojej firmy. Sám Ferrucio bol dokonca v znamení býka.