Väčšina vodičov rada ušetrí každú korunu. Ak sa navyše vodič cíti byť dostatočne zručný, môže sa mylne domnievať, že si doma dokáže opraviť všetko.
Niekedy tento prístup funguje, inokedy zase nie. Experti zo siete autoservisov ProfiAuto pripravili zoznam vybraných „vychytávok“, ktoré museli vo svojich servisoch opraviť po domácich majstroch.
Vypínač na palubnej doske
Kombinované spínače sú jedným z prvkov v aute, ktoré nie je možné jednoducho opraviť. Tieto nenápadné súčiastky sú totiž zodpovedné za riadenie jednotlivých elektrických súčiastok. V prípade nefunkčnosti jednej časti spínača je nutné vymeniť celú súčiastku.
„Raz k nám do autoservisu prišlo auto, ktoré malo namiesto spínača obyčajný vypínač zo schodiska. Toto riešenie nielen že nevyzerá dobre, nie je praktické, ale čo je najdôležitejšie, je nebezpečné a navyše nezákonné,“
hovorí Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto. Súčiastky, ktoré do auta nepatria, môžu spôsobiť zranenie. Auto navyše neprejde cez STK.
Sýtená voda namiesto chladiacej kvapaliny
Do jedného z autoservisov siete ProfiAuto prišiel vodič, ktorý namiesto chladiacej kvapaliny použil sýtenú vodu, čím ale poškodil vodné čerpadlo. Mechanici museli túto poruchu riešiť rozobratím celého zariadenia.
Nápoje sýtené oxidom uhličitým obsahujú kyselinu fosforečnú a kyselinu citrónovú, takže niekedy pracujú ako odstraňovače vodného kameňa, čo ale u automobilov neplatí.
Drevená lišta podopierajúca okno
Najčastejšou poruchou okien je nefunkčné sťahovanie. Problémom tejto poruchy je, že ju nekontroluje palubný počítač ani žiadna kontrolka. Ak je mechanika sťahovania okien poškodená, jediným správnym riešením je výmena.
V prípade, že táto porucha nastane na ceste, riešením je odstránenie obloženia dverí a manuálne vytlačenie skla a jeho podopretie.
„Jeden náš zákazník prišiel do servisu s inou poruchou, ale my sme si tiež všimli, že má odstránené obloženie dverí a sklo mal podopreté drevenou lištou. Celý mechanizmus mal tak prepracovaný, že mu sťahovanie okien fungovalo. Chvíľu nám trvalo, kým sme ho presvedčili, aby si nechal odstrániť aj túto poruchu,“
hovorí Lukáš Czauderna.
Odrezaná brzdová hadica
Jednou z najabsurdnejších úprav, s ktorou sa mechanici zo siete ProfiAuto stretli, bola odrezaná a stiahnutá brzdová hadica zadného kolesa. Takáto úprava totiž mohla spôsobiť nehodu a jej autor by sa pravdepodobne dostal do väzenia.
Našťastie mechanici tento problém ihneď vyriešili. Brzdový systém sa skladá z radu utesnených potrubí, v ktorých cirkuluje brzdová kvapalina. Ak vodič zošliapne pedál, vytvorí v systéme tlak, ktorý zatlačí na brzdové piesty, čím dôjde k brzdeniu.
Akýkoľvek neodborný zásah môže preto narušiť celý brzdový systém. I nepatrný únik kvapaliny znižuje tlak v systéme. Dôsledkom je auto, ktoré nedokáže účinne zabrzdiť.
Kryt chladiča z lepenky
Zakrytie chladiča krytom z lepenky je nielen hlúposť, ale ide o veľmi nebezpečný počin. Zvyk je bohužiaľ železná košeľa, a tak sa mnoho vodičov podľa rád z minulých dôb snaží chladič niečím zakryť. Tým však narušujú jeho funkčnosť.
„Každým rokom sa stretávame s niekoľkými vodičmi, ktorí používajú lepenku ako kryt chladiča. Vodiči zabúdajú na to, že automobily sú v dnešnej dobe konštruované tak, aby sa vyrovnali ako s chladným, tak i teplým počasím. Navyše po zakrytí chladiča sa môže prehriať motor, čo vedie k páleniu tesnenia pod hlavou motora,“
hovorí Lukáš Czauderna.