Filtre pevných častíc (DPF) sú už niekoľko rokov neoddeliteľnou súčasťou moderných automobilov s dieselovými motormi. Keďže je však naša krajina známa veľkým počtom „jazdeniek“, z ktorých sú mnohé celkom staré, môže sa kľudne stať, že v praxi sa množstvo vodičov s DPF ešte nestretlo.
Automobily s DPF majú možnosť ich regenerácie
Ak patríte medzi nich a teraz vás čaká „zoznamovanie“ sa s touto súčiastkou, nemusíte sa obávať. V stručnosti vám prezradíme ako sa o DPF starať a čo robiť v prípade, že je potrebný servisný zásah kvôli úplnému zaneseniu vášho filtra pevných častíc.
Funkcia filtra pevných častíc je zrejmá už len z jeho názvu. Zachytáva pevné častice sadzí, ktoré dieselové motory produkujú v násobne väčšom množstve ako motory benzínové. Postupne sa pochopiteľne zanáša a preto sú automobily ním vybavené schopné takzvanej regenerácie DPF.
Ako spustiť regeneráciu DPF? Na jej potrebu vás upozorní riadiaca jednotka. Od vás sa potom očakáva zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach. To však pochopiteľne nie je vždy možné dodržať.
Nový alebo vyčistiť?
Ak sa však potreba regenerácie opakovanie zanedbá, môže sa DPF zaniesť úplne. Vtedy máte dve možnosti: tou prvou je kúpiť nový filter.
Ak však do internetového vyhľadávača zadáte filter pevných častíc cena a začnete pozerať, koľko takáto „sranda“ stojí, zistíte, že cenový rozsah je naozaj veľký: od 400 € až po viac ako 2000 €, všetko závisí od modelu auta.
Ekonomicky sa tak javí lepšie druhá možnosť, ktorou je nechať si filter pevných častíc vyčistiť. To vás bude stáť zhruba 200 €, čo je polovica oproti cene už tých najlacnejších DPF.
A to hovoríme o čistení certifikovaným zariadením na báze kvapaliny, čo je mimochodom tá najúčinnejšia a najbezpečnejšia metóda čistenia DPF.
- Zdroj obrázka: LanaElcova / Shutterstock.com