Značka Mercedes-Benz rozširuje nový balík asistenčných jazdných systémov budúcej Triedy E, ktorá bude uvedená na trh na jar, súčasťou bude aj asistent zmeny jazdného pruhu a jej sedan prvej triedy tak bude ešte inteligentnejší.
Ako funguje asistent zmeny jazdného pruhu
Asistent na báze radaru a kamery podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu, napríklad pri predbiehaní na viacpruhových cestách. Systém tak ponúka ďalší, podstatný nárast komfortu a dokáže prispieť k predchádzaniu zrážkam.
Takmer 15 percent všetkých nehôd na nemeckých cestách sa stane medzi vozidlami, ktoré idú rovnakým smerom, skoro 20 percent z toho tvoria kolízie počas zmeny jazdného pruhu.
Na zníženie nebezpečenstva takýchto rizikových situácií Mercedes-Benz už od roku 2007 ponúka asistenta sledovania mŕtveho uhla, ktorý bol v roku 2010 zdokonalený na aktívneho asistenta sledovania mŕtveho uhla.
Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla dokáže okrem vizuálnej a pri zapnutí smerovky aj zvukovej výstrahy pri hroziacej zrážke brzdným zákrokom na jednej strane vrátiť vozidlo späť do jazdného pruhu.
DRIVE PILOT
Aktívnym asistentom zmeny jazdného pruhu sa teraz značka Mercedes-Benz posunula o veľký krok ďalej. Ako súčasť systému DRIVE PILOT odľahčuje vodiča v typických situáciách zmeny jazdného pruhu, pretože vodič sa tak môže lepšie sústrediť na dopravné dianie okolo seba.
Funkcia ako doplnok aktívneho asistenta sledovania mŕtveho uhla a aktívneho asistenta udržiavania v jazdnom pruhu zároveň pomáha predchádzať nehodám.
„Nová Trieda E sa ešte lepšie prispôsobí požiadavkám zákazníkov v segmente business triedy. Vďaka množstvu inovácií sa pôžitok z jazdy nevytratí ani na jednotvárnych a preplnených cestách.
Systémy DRIVE PILOT (jazdný pilot) a aktívny asistent zmeny jazdného pruhu podporia na želanie v jazdných úlohách, ktoré často vôbec nie sú zábavné,\“
hovorí Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva Daimler AG zodpovedný za výskum koncernu a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars.
Automatická zmena jazdného pruhu
Ak vodič aktivuje smerovku na viac ako dve sekundy s cieľom zmeniť jazdný pruh, aktívny asistent zmeny jazdného pruhu nasmeruje novú Triedu E do vedľajšieho jazdného pruhu.
Vozidlo prejde samočinne do vedľajšieho jazdného pruhu iba vtedy, keď senzorika potvrdí, že v príslušnej bezpečnostnej zóne sa nenachádzajú žiadne vozidlá.
Pritom nie je podstatné, či auto chce prejsť do ľavého jazdného pruhu s cieľom predísť iné vozidlo, alebo sa chce zaradiť späť do pravého jazdného pruhu.
Radar ďalekého okolia a stereokamera strážia oblasť pred vozidlom; viacrežimové radary ustavične kontrolujú oblasť za vozidlom a po jeho strane. Oba systémy pritom zohľadňujú rýchlosť vozidiel zistených v okolí. Samotný vodič iba dohliada na zmenu jazdného pruhu.
Spolkový úrad pre motorovú dopravu v Nemecku už udelil aktívnemu asistentovi zmeny jazdného pruhu predbežné povolenie. V súčasnosti prebieha konanie na schválenie systému v celej EÚ.
Na zásah aktívneho asistenta zmeny jazdného pruhu musia byť splnené nasledujúce kritériá :
• smerovka musí byť stlačená dlhšie ako dve sekundy
• systém rozpoznania voľného priestoru povoľuje zmenu jazdného pruhu v priebehu troch sekúnd
• je aktivovaný riadiaci pilot
• systém cez modul navigácie, ktorý je súčasťou systému COMAND Online, rozpoznal jazdu na viacpruhovej ceste, podobnej diaľnici
• stereokamera rozpoznala vedľajší jazdný pruh označený vodorovným značením
• rýchlosť je v rozsahu 80 až 180 km/h
Systém preruší prebiehajúcu zmenu jazdného pruhu, ak senzorika zistila prekážku, nenašla vodorovné označenie jazdného pruhu, vodič pohol volantom do opačného smeru alebo vypol riadiaceho pilota.
Nový aktívny asistent zmeny jazdného pruhu je čiastkovou funkciou systému DRIVE PILOT, a teda súčasťou balíka asistenčných jazdných systémov Mercedes-Benz, ktorý budúci rok oslávi svetovú premiéru v novej Triede E.
Nová Trieda E bude uvedená na trh na jar 2016.