Počas tohtoročného mníchovského Oktoberfestu BMW M GmbH predstavilo BMW M3 v prevedení „Münchner Wirte“. Toto jedinečné vozidlo podčiarkuje prepojenie spoločnosti s motoristickým športom ako takým a najmä s Mníchovom.
Nový šat BMW M3 „Münchner Wirte“ nadväzuje na legendárne BMW M1 Procar z roku 1981; nájdeme na ňom maľby typické pre bavorské fasády spolu s modro-bielymi prepletenými povrazmi, vyobrazenie mníchovských pamiatok (napríklad Olympijský štadión, Siegestor, kostol Frauenkirche a ústredie BMW – budovu „štvorcylindra“), predavača pečených gaštanov či pivný stánok Wiesn-Schänke z Oktoberfestu.
Opätovné oživenie tejto témy na súčasnom BMW M3 má na starosti Walter Maurer. Tento dizajnér, ktorého blízky vzťah s BMW trvá už niekoľko desaťročí, pred 34 rokmi vytvoril výzdobu pôvodného BMW M1 Procar „Münchner Wirte“ a ručne ho pomaľoval. „Aj keď ide o dve veľmi odlišné vozidlá, prekvapilo ma, aké jednoduché bolo preniesť výzdobu dvojdverového pretekárskeho BMW M1 na štvordverový sedan BMW M3,“ hovorí Maurer.
Viac spoločných čŕt ako sa na prvý pohľad zdá
Nové BMW M3 „Münchner Wirte“ a BMW M1 Procar „Münchner Wirte“ spája viac než len ich pútavý zovňajšok – obe vozidlá ponúkajú výhody šesťvalcového radového motora so štvorventilovou technológiou, pohon zadných kolies a množstvo pretekárskych skúseností spoločnosti BMW M GmbH.
Pretekárske BMW M1 Procar poháňal motor s výkonom 345 kW/470 k, umožňujúci zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 310 km/h. Špičkový agregát M TwinPower Turbo v BMW M3 sa k nemu výkonom približuje – dosahuje až 317 kW/431 k, vďaka čomu tento sedan v prípade verzie M Driver’s Package dokáže uháňať rýchlosťou až 280 km/h a s pomocou dvojspojkovej prevodovky M Double Clutch so systémom Drivelogic zrýchli z 0 na 100 km/h len za 4,1 sekundy (kombinovaná spotreba paliva: 8,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 194 g/km).
BMW M3 „Münchner Wirte“ vystavia počas Oktoberfestu v BMW Welt.
Odkiaľ sa tento nápad vlastne vzal?
„Plán pretaviť toto výnimočné umelecké dielo na realitu mi skrsol v hlave v roku 1981 a podieľali sa na ňom aj moji dobrí priatelia a dlhoroční mníchovskí reštaurátori Putzi Holenia a Karl Heckl. Neskôr sa pridal aj vedúci tlačového oddelenia BMW, Dirk Henning Strassl,“
vysvetľuje Maurer.
O niekoľko týždňov neskôr sa BMW M1 Procar „Münchner Wirte“ postavilo na štarte 24-hodinových pretekov v Le Mans v kategórii GT. Za volantom sa striedala trojica skúsených vodičov – princ Leopold Bavorský, Christian Danner a Peter Oberndorfer. Jedinečný dizajn ich vozidla pútal obrovskú pozornosť a podnietil predstavivosť mnohých divákov, čo sa prejavilo na množstve fotografií, ktoré dnes môžeme nájsť na internete.
Historické pozadie
Preteky BMW Procar boli v roku 1979 a 1980 pravdepodobne najrýchlejšími a najpozoruhodnejšími pretekmi jedinej značky automobilov. Konali sa ako sprievodné podujatie pretekov Veľkej ceny Európy Formuly 1. Okrem série Procar sa BMW M1 Procar v priebehu rokov 1979 až 1986 postavilo na štart 24-hodinových pretekov v Le Mans a tiež viacerých národných šampionátov vrátane série nemeckého šampionátu DRM.