Správna hodnota tlaku v pneumatikách je základným predpokladom bezpečnej jazdy. Každé vozidlo má predpísaný tlak v pneumatikách, ktorý je nutné dodržovať.
Vždy by ste mali tento údaj nájsť v uživateľskej príručke k vozidlu, obvykle býva štítok na stredovom stĺpiku pri dverách vodiča, prípadne na vnútornej strane krytu nádrže. Vo väčšine prípadov sa udávajú dve hodnoty tlaku – pre štandardné podmienky a pre jazdu s veľkou záťažou (viac cestujúcich alebo veľký náklad).
Z rozsiahlych prieskumov uskutočnených poprednými výrobcami pneumatík vyplýva, že viac ako 80 % motoristov jazdí na zle nahustených pneumatikách. U takmer 60 % vozidiel bol zistený nedostatočný tlak, zvyšných 20 % má prehustené pneumatiky. To znamená, že iba pätina vodičov jazdí na správne nahustených pneumatikách!
Zdroj: https://pixabay.com
Popis: Až 80 % motoristov jazdí na zle nahustených pneumatikách.
Zaujímavosťou je, že nižší tlak v pneumatikách sa dá dočasne využiť pri jazde v teréne alebo na snehu či ľade, keď sa upustením vzduchu zvýši priľnavosť pneumatiky k povrchu. Nie je to ale štandardná situácia a bežné pneumatiky nie sú na tento účel konštruované.
Prečo je kontrola tlaku dôležitá?
Jazda na takých pneumatikách, ktorých tlak sa líši od predpísanej hodnoty, má zásadný vplyv na niekoľko vecí.
Bezpečnosť prevádzky
Pneumatiky s nesprávnym tlakom sa deformujú, čo podstatne znižuje kontrolu nad vozidlom, auto tzv. pláva. To má negatívny vplyv na presnosť riadenia. Brzdná dráha na nedostatočne nahustenej pneumatike sa predlžuje a veľmi výrazne sa tak zvyšuje riziko nehody. Jazda sa stáva nekomfortnou.
Životnosť pneumatík
Jazdou na prehustenej pneumatike sa veľmi opotrebováva stred behúňa, naopak pri podhustení sa viac ojazďujú okrajové časti pneumatiky. Tá je kvôli tomu viacej náchylná na poškodenie, môže dôjsť k nadmernému zahrievaniu a tým aj k úplnému zničeniu pneumatiky.
Náklady na prevádzku
Ak sú pneumatiky podhustené, zvyšuje sa aj ich valivý odpor. To spôsobuje nielen rýchlejšie opotrebovanie, ale aj vyššiu spotrebu pohonných hmôt. Podhustenie o 1 bar zvyšuje spotrebu paliva až o 6 %.
Všetky tri vyššie zmienené faktory ovplyvňuje aj kvalita pneumatík. Vyhýbajte sa lacným napodobeninám z Číny, radšej si vyberte overenú a spoľahlivú značku. Medzi také patria napríklad pneumatiky Barum, ktoré sa vyrábajú v Otrokoviciach, a sú koncernovou značkou svetoznámeho výrobcu pneumatík Continental.
Tlak v pneumatikách v zime a v lete
V závislosti na teplote vzduchu sa mení aj tlak v pneumatike. Kontrolu tlaku v pneumatikách by ste mali robiť optimálne pri 20 °C, s každým poklesom o 10 °C klesá tlak v pneumatike asi o 10 kPa (0,1 bar). V lete je naopak teplota vzduchu v pneumatike vyššia oproti okoliu, takže pre správne zistenie hodnoty tlaku by ste mali pneumatiky nechať po jazde aspoň 20 minút vychladnúť.
Zdroj: https://pixabay.com
Foto: Pravidelnou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách môžete takýmto situáciám predísť.
Nezanedbávajte kontrolu
Odborníci odporúčajú kontrolovať tlak v pneumatikách minimálne 1x za mesiac a pred každou dlhšou cestou, nezabudnite ani na rezervné koleso. Výhodu majú motoristi, používajúci tzv. dojazdové RunFlat pneu. Ich vozidlo musí byť zároveň vybavené systémom kontroly tlaku v pneumatikách, ktorý vodiča upozorní na akúkoľvek nezrovnalosť alebo prípadný defekt.
Veľa motoristov ale taký systém vo svojom vozidle nemá. Ak si nie ste istí, či máte správne hodnoty tlaku, neváhajte sa obrátiť na pneuservis, kde vám odborne poradia. V každom prípade by ste ale nemali správne nahustenie pneumatík podceňovať, pretože tým nielen optimalizujete výkon a funkčnosť pneumatík, ale predovšetkým zvyšujete svoju bezpečnosť.