Spoločnosť Nissan predstavila na hannoverskom autosalóne 2016 úplne nové vozidlo. Koncept Nissan Navara EnGuard je odolný a robustný pick-up do každého terénu, navrhnutý na použitie ako platforma na záchranu ľudských životov i v tých najnáročnejších a najextrémnejších prostrediach sveta.
Koncept Navara EnGuard vychádza z verzie Double Cab Tekna vozidla Nissan Navara – aktuálneho držiteľa ocenenia International Pick-up Award – a využíva mnoho zákazkových dizajnových prvkov a výkonnostných modernizácií.
Navyše je osadený vybavením nevyhnutným na záchranné práce pri núdzových situáciách a prírodných katastrofách. To zahŕňa i moderný kamerový dron, ktorý môže lietať nad daným miestom a podávať potrebné informácie o tom, s akým nebezpečenstvom musia záchranári počítať.
Tak ako každý Nissan Navara, i koncept Navara EnGuard bol skonštruovaný tak, aby bol odolný a chytrý a ponúka mimoriadne dynamické jazdné vlastnosti a celý rad štandardne dodávaných technológií na kontrolu vozidla. Patrí k nim i firemný priekopnícky panoramatický kamerový parkovací systém.
Nissan – globálny líder v segmente ľahkých úžitkových vozidiel
Spoločnosť Nissan je globálnym lídrom v segmente ľahkých úžitkových vozidiel so širokou produktovou ponukou zahŕňajúcou pick-upy, nákladné vozidlá a všestranný rad dodávok, ktoré vyhovejú potrebám každého druhu podnikania.
Zahŕňa úplne nový model NV300 – tiež predstavený na hannoverskom autosalóne – a priekopnícku plne elektrickú kompaktnú dodávku e-NV200. Toto portfólio je podporené špičkovým servisom vrátane Prísľubu spoločnosti Nissan a jedinečnej záruky na ľahké úžitkové vozidlá na päť rokov alebo najazdenie 160 000 km*.
Odborné skúsenosti spoločnosti Nissan v oblasti ľahkých úžitkových vozidiel vychádzajú z bohatej tradície siahajúcej vyše 80 rokov do histórie a ich dokladom je trvalá úspešnosť značky v získavaní medzinárodných cien. Vozidlo Navara je aktuálnym držiteľom ceny International Pick-Up Award.
Oblasť ľahkých úžitkových vozidiel hrá kľúčovú úlohu pri podpore vízie Inteligentnej mobility spoločnosti Nissan, ktorá si kladie za cieľ dosiahnuť nulové emisie a nulový počet nehôd so smrteľnými následkami.
Využíva na to vyspelé bezpečnostné technológie na kontrolu vozidla používané v súčasných modeloch tejto značky. Sú stavebnými kameňmi programu autonómneho riadenia spoločnosti Nissan. Koncept Navara EnGuard so svojimi prenosnými batériovými súpravami ďalej podporuje víziu Inteligentnej mobility.
Koncept Nissan Navara EnGuard podrobnejšie
Silné búrky, náhle záplavy, zemetrasenia a cunami – správy o prírodných katastrofách vidíme vo svetových spravodajských médiách pravidelne a zdá sa, že čím ďalej, tým častejšie.
Pre záchranárske organizácie po celom svete je absolútne nevyhnutné mať k dispozícii správne nástroje, aby sa mohli dostať k ľuďom v núdzi a zachraňovať životy. Dostať sa priamo do epicentra katastrofy rýchlo a bezpečne má zásadný význam.
Koncept Nissan Navara EnGuard je na túto úlohu ideálnym nástrojom. Disponuje početnými úpravami, ktoré premenili štandardný pick-up Navara na mobilnú platformu na záchranu ľudských životov.
Celková svetlá výška bola zvýšená o 50 mm, a vznikol tak väčší priestor pod vozidlom, čo ďalej posilňuje jeho schopnosť dostať sa kamkoľvek. Rázvor predných a zadných kolies sa zväčšil o 80, resp. 94 mm, a teraz pri oboch nápravách predstavuje 1 620 mm – to zvyšuje stabilitu vozidla v nerovnom teréne.
Štandardné 18-palcové hliníkové kolesá boli nahradené novými 16-palcovými ráfikmi s robustnými off-roadovými pneumatikami 285/75/R16 pre mimoriadnu trakciu.
Najviditeľnejšiu zmenu oproti štandardnému modelu Navara zaznamenali boky, kde boli na predné a zadné podbehy osadené rozšírené blatníky. Medzi nimi sa na bokoch teraz nachádzajú nové lisované stúpačky s gumeným pásom hore na zvýšenie priľnavosti.
Na A-stĺpiku na strane vodiča je namontovaná nasávacia trubica zdvíhajúca úroveň nasávania motora pre prípad, že by sa vozidlo potrebovalo brodiť vodou.
Najdôležitejšou časťou každodenného používania každého vozidla Nissan Navara je jeho ložná plocha a to isté platí i pre koncept Navara EnGuard. Z ložnej plochy vznikla mobilná základňa pre záchranárov, plne vybavená na poskytovanie podpory pri záchrane životov vo vzdialených lokalitách a v náročných situáciách.
Výklopné zadné dvere majú teraz nové tvarované obloženie a vysoko posadené brzdové svetlo, ktoré sa presťahovalo z priestoru pre cestujúcich. Vyklopením zadných dverí sa odhalí ložná plocha kompletne vybavená záchranárskym vybavením uloženým v dvoch zásuvkách na jednoduché použitie záchranármi. Každá zásuvka je vyrobená z odolného dvojvrstvového laminátu a vysúva sa na dĺžku 800 mm.
Plytká horná zásuvka zaberá celú šírku ložnej plochy a obsahuje ľahké predmety, ako sú obojsmerné vysielačky, silné lampáše, hasiaci prístroj, laná a lezecké vybavenie, lopata a sekera. Spodná zásuvka je hlbšia a užšia a zaberá iba tretinu šírky ložnej plochy konceptu Navara EnGuard.
Slúži na uloženie väčších predmetov, ako je kyslíková bomba a resuscitačná súprava, záchranné vesty a plávajúce prostriedky.
Prenosné batériové súpravy – prenosné napájanie rozširuje víziu Inteligentnej mobility spoločnosti Nissan
Po bokoch zásuvky, v ľavej a pravej časti úložného priestoru, sú umiestnené dva prototypy prenosných batériových súprav. Hannoverský autosalón je premiérou pre túto experimentálnu technológiu, ktorá je názornou ukážkou alternatívneho využitia technológie batérií elektromobilov spoločnosti Nissan.
S viac než 250 000 predanými elektromobilmi je spoločnosť Nissan na čele tohto rýchlo sa rozvíjajúceho sektora a má ideálnu pozíciu na to, aby využívala svoje odborné skúsenosti na preskúmavanie nových segmentov vozidiel a zákazníckych príležitostí v budúcnosti.
Pri uložení na svoje miesto sú batérie stále v režime dobíjania s využitím elektrickej energie generovanej vznetovým motorom vozidla, aby boli pripravené na použitie v núdzovej situácii, keď to bude potrebné.
Každá má kapacitu 2 kW a obsahuje sedem batériových modulov Nissan vnútri hliníkového puzdra odolného proti poveternostným vplyvom.
Pri záchranných prácach je ich možné použiť na napájanie špeciálnych rezacích alebo ťažkých zdvíhacích nástrojov a boli navrhnuté tak, aby predstavovali efektívnu náhradu benzínového generátora.
To má celý rad výhod – zatiaľ čo generátor je hlučný, tiché a bezvibračné prenosné batériové súpravy môžu pomôcť pri komunikácii medzi záchranármi a zvýšiť možnosť počuť volanie osôb v núdzi. Vďaka nulovým emisiám a absencii horľavého paliva je možné prenosné batériové súpravy použiť i v uzavretých priestoroch, ako sú budovy alebo jaskyne.
Každá súprava obsahuje dve vstupné (dobíjacie) zásuvky – zásuvku 220 V~ a konektor pre solárne panely. A je tu päť výstupných (napájacích) zásuviek – dve zásuvky 220 V~ a tri porty USB. Každá prenosná batériová súprava má zapustené okraje na jednoduché prenášanie.
V rámci svojej vízie Inteligentnej mobility spoločnosť Nissan pracuje na skúmaní spôsobov ďalšej integrácie svojej priekopníckej technológie batérií elektromobilov do spoločnosti.
Tieto prototypové batériové súpravy sú praktickým príkladom toho, ako je ju možné aplikovať do nových segmentov, a poskytovať tak čistejšie a udržateľnejšie riešenie napájania.
Stratégia Inteligentnej mobility spoločnosti Nissan, oznámená začiatkom roka 2016, si kladie za cieľ inšpirovať vývoj výrobkov Nissan a určuje štýl dôležitých rozhodnutí spoločnosti o tom, ako majú byť automobily poháňané, ovládané a začleňované do života spoločnosti.
To všetko bez toho, aby bola akokoľvek opomenutá snaha sprostredkovať vodičom väčšie potešenie z jazdy.
Vysoko lietajúci kamerový dron odosiela zábery do vozidla
V ľavom a pravom okraji ložnej plochy konceptu Navara EnGuard sú motorizované výsuvné ukladacie riešenia. Na strane vodiča sa nachádza prenosná lekárnička na ošetrenie jednoduchých poranení a prenosný defibrilátor.
Na strane spolujazdca je potom 20,5-palcová obrazovka s vysokým rozlíšením určená na zobrazovanie priameho prenosu videa z dronu.
Dron je typu DJI Phantom 4, moderná jednotka s praktickým dosahom 6 000 metrov. Váži iba 1 380 gramov a dokáže lietať rýchlosťou až 20 m/s takmer 30 minút.
Kamera s rozlíšením 12,4 MPx umiestnená na spodnej časti dronu dokáže vyhotovovať video i statické snímky a je uložená na kĺbovom závese zaisťujúcom stabilizáciu v troch osiach. Na palube konceptu Navara EnGuard je dron uložený v spodnej zadnej zásuvke.
Vedľa výsuvných ukladacích priestorov sa nachádzajú celkovo štyri integrované napájacie zásuvky – dve po každej strane úložnej plochy – kryté hliníkovými krytmi. Po oboch stranách vozidla sú vstupné a výstupné zásuvky, ktoré sú všetky pripojené k prenosným batériovým súpravám.
Zadná strana úložnej plochy je po každej strane zakončená zapustenou lyžinou z eloxovaného kovu umožňujúcou pripevnenie nastaviteľných líšt na prichytenie doplnkového nákladu.
Ide o rovnaké lyžiny ako na úložnej ploche štandardného vozidla Nissan Navara. Do nového ochranného rámu za C-stĺpikom konceptu Navara EnGuard boli začlenené ďalšie dve úložné skrinky.
Zákazkové osvetlenie okolia a navijak pre záchranné misie
Priestor pre cestujúcich konceptu Navara EnGuard má úplne prepracovanú strešnú líniu, ktorá je o 136 mm vyššia než pri štandardnom vozidle Navara. V streche je zabudované 360° osvetlenie LED s núdzovými modrými majákmi zapustenými do štyroch rohov, ktoré sú viditeľné zo všetkých uhlov.
Po štyroch stranách osvetľovacej zostavy sú biele diódy LED a prednú a zadnú stranu je možné prepnúť do režimu vysokej svietivosti poskytujúcej záchranárom silné osvetlenie širokej oblasti.
Zladené modré majáky sú integrované do hornej časti všetkých štyroch rozšírených blatníkov a do prepracovaných predných hmloviek a prepracovaných zadných svetlometov. Všetky sa vyznačujú vyhotovením typu „skryté až do rozsvietenia“, čo im prepožičiava diskrétny vzhľad.
Medzi ďalšie úpravy patrí výkonný navijak zabudovaný do prepracovaného predného nárazníka a plnohodnotná rezerva pod ložnou plochou. Vozidlo disponuje aj guľovou hlavicou ťažného zariadenia s ťažnou silou 3 500 kg – rovnako ako pri štandardnom vozidle Navara.
Karoséria dostala vonkajší svetlosivý lak s fluorescenčným zeleným zvýraznením kľúčových prvkov, ako sú stúpačky, kolesá, napájacie zásuvky a hák lana navijaka. Polepy zahŕňajú reflexný signálny klinový vzor v spodnej polovici štyroch dverí a identifikačné číslo 23 na niekoľkých miestach vrátane strechy.
B-stĺpik je lakovaný matnou čiernou farbou, zatiaľ čo kľučky dverí, kryty vonkajších spätných zrkadiel a lišty bočných okien dostali luxusný lesklý čierny lak.
Výber farieb vyplýva z funkcie pri núdzovej situácii
Pri vývoji vozidla bola venovaná veľká pozornosť výberu farby so zvláštnym prihliadnutím na jeho rolu ako záchranárskeho vozidla a to, ako sa v tomto odbore využívajú rôzne odtiene farieb.
Prieskum Nissanu napríklad zistil, že najlepšie viditeľnou farbou za denného svetla je fluorescenčná zelená, ktorá je tiež najľahšie identifikovateľnou farbou osobami postihnutými farbosleposťou. Dôležité bolo aj umiestnenie farieb.
Napríklad signálny klinový vzor je umiestnený v spodnej časti dverí, aby ho prichádzajúce vozidlá svojimi svetlometmi zaregistrovali čo najskôr.
V interiéri konceptu Nissan Navara EnGuard boli všetky metalické prvky interiéru štandardného vozidla vybavené luxusným čiernym lakom. Odstránenie dekoratívneho farebného vyhotovenia vytvára funkčnejší vzhľad a umožňuje záchranárom lepšie sa sústrediť na ovládacie prvky, ktoré na svoju činnosť potrebujú. Jedinou výnimkou sú vnútorné kľučky dverí, ktoré si zachovali svoje chrómované vyhotovenie, aby boli dobre viditeľné oproti tmavému čalúneniu.
Opäť platí, že bolo vzaté do úvahy, ako sa využívajú farby pri prakticky využívaných záchranárskych vozidlách – napríklad vnútorné priestory dverí dostali fluorescenčné dno, aby sa dali ľahko nájsť a aby posádka videla, či v nich niečo je.
Prepracované sedadlá sú čalúnené tkaninou SuperFabric odolnou proti opotrebeniu s výrazným zeleným vzorom „brnenia“ a reflexnou bielou linkou na okrajoch, aby boli dobre viditeľné v šere.
Technológie ovládania vozidla zahŕňajú panoramatický kamerový parkovací systém
Pretože koncept Navara EnGuard vychádza z najvyššieho stupňa výbavy Tekna, je štandardne vybavený mnohými prvkami, ktoré nájdu uplatnenie i pri záchranárskych zásahoch.
Patrí k nim systém satelitnej navigácie NissanConnect na nájdenie najrýchlejšej trasy, dvojzónová klimatizácia a vyhrievané sedadlá pre komfort cestujúcich. Asi najužitočnejším bude firemný priekopnícky panoramatický kamerový parkovací systém, ktorý využíva kamery zaberajúce celé okolie vozidla a zobrazuje na palubnej doske prehľadný pohľad z vtáčej perspektívy na vozidlo a jeho okolie.
Pre záchranárov je to ideálny nástroj dovoľujúci prechádzať problematickým terénom bez zastávok vynútených vystupovaním z vozidla.
Vozidlo dostalo i mechanické vylepšenia. Rovnako ako všetky ostatné vozidlá Navara je postavené na odolnom šasi typu rebrinového rámu, avšak koncept Navara EnGuard disponuje plne nastaviteľným systémom výkonného odpruženia s posilnenými nylonovými puzdrami na ďalšie vylepšenie schopnosti jazdy náročným terénom.
Nové sú i brzdy – na všetkých kolesách sú osadené štvorpiestové vŕtané a odvetrávané kotúčové brzdy s priemerom 300 mm. Motor zostal bezo zmeny, využíva špičkový 2,3-litrový vznetový motor vozidla Navara s dvomi turbodúchadlami s výkonom 190 k spriahnutý so sedemstupňovou automatickou prevodovkou.
Tento motor spĺňa najnovšiu normu Euro 6 a obsahuje systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR) na zníženie emisií NOx. Hodnota emisií CO2 konceptu Navara EnGuard je 183 g/km, avšak začína sa už na 159 g/km pri verzii továrenského vozidla Nissan Navara s pohonom jednej nápravy, výkonom 160 k a s manuálnou prevodovkou.
Koncept Nissan Navara EnGuard a prenosnú batériovú súpravu vyvinulo stredisko Nissan Design Europe (NDE) so sídlom v Londýne v Spojenom kráľovstve.