Toyota Land Cruiser je najdlhšie vyrábaný model koncernu, ktorý je dostupný takmer v každom kúte sveta. Od roku 1951 bolo vyrobených viac ako 11 miliónov kusov tohto legendárneho off-roadu.
Väčšina z nich bola vyrobená v Japonsku, ale montovali sa aj v Južnej Amerike, Európe, Rusku a Číne. V súčasnosti je Land Cruiser ponúkaný v približne 190 krajinách a regiónoch po celom svete.
Extrémne trvalý exportný hit
Prvá generácia auta vznikla na objednávku japonskej armády. Hoci sa v nej auto neuchytilo, vďaka originálnemu dizajnu, ľahkému podvozku a výkonnému nákladnému motoru si našlo svoje miesto v službách.
Prvá terénna Toyota s názvom BJ debutovala v roku 1951 a niekoľko rokov bola pravidelne dodávaná štátnym inštitúciám.
Názov Land Cruiser vznikol v roku 1954 a o rok neskôr sa objavila séria Land Cruiser J2/J3. Tá bola spočiatku dostupná iba v arabských krajinách, kde si získala veľkú popularitu.
Následne zamierila cez Južnú Ameriku až do Spojených štátov. Tam sa stala vlajkovou loďou Toyoty a začala budovať jej imidž výrobcu spoľahlivých a odolných áut.
Hoci si Land Cruiser J2/J3 získal povesť nezničiteľného vozidla, až jeho nástupca, Land Cruiser J4, sa stal skutočným kultovým objektom a synonymom spoľahlivosti. Auto sa v Japonsku vyrábalo až 26 rokov.
Druhá línia a luxus v edícii Land Cruiser
V roku 1967 prišiel na scénu Land Cruiser série J55 ako prvé terénne vozidlo Toyoty v novom modelovom rade Station Wagon.
Bola to reakcia na očakávania amerických zákazníkov, ktorí chceli veľké, terénne kombi. Land Cruiser J55 už nebol len úžitkový, ale aj pohodlný a priestranný.
V roku 1980 sa začala vyrábať séria J6, ktorej autá sa vyznačovali silnými terénnymi schopnosťami, a tiež vysokým komfortom jazdy za každých podmienok.
Ešte prelomovejší bol jeho nástupca Land Cruiser radu J8, ktorý ako prvý v histórii dostal stály pohon všetkých kolies. Doplnila ho ďalšia generácia – Land Cruiser J10, ktorý je dodnes vnímaný ako mimoriadne pohodlné a luxusné terénne vozidlo s neskutočnou všestrannosťou.
Ďalšími inkarnáciami sú veľmi moderný Land Cruiser J20 a najnovší model Land Cruiser J30. Táto super luxusná limuzína si poradí aj s náročným terénom, pričom ponúka vysoký komfort jazdy na asfalte a zachováva konštrukciu klasického off-roadu.
Paralelne s radom Station Wagon Toyota naďalej ponúkala rad Utility (Heavy Duty). Nástupcom Land Cruisera J4 sa v roku 1984 stal Land Cruiser J7, ktorý sa vyrába dodnes.
Vzhľadom k tomu, že dopyt po tomto spoľahlivom a pohodlnom aute s jednoduchým dizajnom prevyšuje ponuku, objednávky museli byť dočasne pozastavené.
Light Duty / Prado, čiže testovacia plocha pre nové riešenia
V roku 1984 vzišiel zo základného modelu Land Cruisera J7 aj tretí modelový rad Light Duty, ktorý bol neskôr nazvaný Prado.
Oproti Heavy Duty mali Light Duty pohodlnejšie pruženie a boli zamerané skôr na súkromných užívateľov, ktorí chceli spojenie dobrého výkonu v teréne s komfortom.
Pokračovateľom tejto línie bol Land Cruiser radu J9, ktorý bol prvým samostatným modelom Prado.
Vozidlo, ktoré bolo určené nielen na jazdu v teréne, ale aj na každodenné používanie sa stalo tiež menšou a lacnejšou alternatívou k autám z radu Station Wagon.
Nástupcovia modelu J9, Land Cruisery J12 a J15, sú modernou kombináciou vlastností terénneho vozidla a typického SUV strednej triedy, pričom si zachovávajú klasický dizajn a mechaniku typickú pre terénne vozidlá.
Aktuálne dostupný Land Cruiser je terénne auto postavené na ráme a s redukciou, ktorým je možné pohodlne jazdiť na spevnených cestách, ale aj efektívne prekonávať náročný terén.
Spolu s novšími modelmi radu Station Wagon, teda veľkými Land Cruisermi J20 a J30, sa stali skutočným testovacím priestorom pre nové, moderné riešenia.
Práve v rade Prado bolo prvýkrát použité nezávislé odpruženie, prevodovka riadenia, kontrola trakcie a dieselové motory so vstrekovaním Common Rail.
Nástupca bude k dispozícii od októbra
2. augusta, po 14 rokoch výroby série J15, odhalila Toyota jeho nástupcu. Nový Land Cruiser si zachováva klasický dizajn rebrinového rámu a využíva prispôsobenú platformu GA-F na zlepšenie jeho terénnych schopností.
Prináša aj riešenia, ktoré sa v Land Cruiseroch doteraz nepoužívali – elektrický posilňovač riadenia (EPS) a systém odpojenia predného stabilizátora (SDM).
Pod kapotou bude mať 2,8-litrový turbodieselový motor s výkonom 204 k/150 kW, spárovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou Direct Shift.
Objednávky na nový model sa začnú prijímať v októbri, pričom prvé kusy novej generácie Land Cruiseru by mali byť zákazníkom dodané v prvej polovici roku 2024.