Správny tlak v pneumatikách je jedným z hlavných faktorov bezpečnej jazdy a zaistí vám tiež dlhšiu životnosť „obutia“. Nafukovanie pneumatík je jednoduchým úkonom, ktorému venujete iba pár minút na čerpacej stanici alebo s vlastným senzorom na kontrolu tlaku a kompresorom na dofúkanie.
Táto chvíľka vám v prevádzke môže zachrániť život a celkom určite vám ušetrí nemalé peniaze.
Zlý tlak v pneumatikách znamená nebezpečenstvo v prevádzke aj v peňaženke
Ako sme už písali v minulom článku, z hľadiska možných rizík sú podhustené pneumatiky väčšou hrozbou ako prehustené, ale ani tie sa vám rozhodne nevyplatia.
Brzdná dráha sa v prvom prípade predlžuje asi o 4 metre, čo je v prevádzke vzdialenosť, s ktorou pri náhlom brzdení nepočítate. Nízky tlak v pneumatikách ovplyvňuje aj ďalšie jazdné vlastnosti.
Rozdiel pocítite v zákrutách, keď vozidlo tzv. pláva, alebo pri silnom daždi, keď môže dôjsť k aquaplaningu. Vzniknuté preťaženie vedie k nadmernému zahrievaniu pneumatiky a hrozí aj prasknutie počas jazdy.
Popis pod obrázkom: Nafúkať pneumatiky zvládnete hravo sami. Ak sa však chcete radšej obrátiť na expertov, navštívte náš autoservis AZ Pneu.
Existujú aj ďalšie, menej závažné dôvody, prečo je treba tlak v pneumatikách pravidelne kontrolovať:
- Podhustená aj prehustená pneumatika je výrazne menej odolná proti opotrebovaniu.
- Pri nízkom tlaku v pneumatikách sa zvyšuje valivý odpor. Správny tlak v pneumatikách tak má priamy vplyv na spotrebu auta.
- V obidvoch prípadoch sa znižuje komfort jazdy, lebo nemáte absolútnu kontrolu nad vozidlom.
Aký tlak majú mať vaše pneumatiky?
Výška tlaku v pneumatikách sa odvíja od konštrukcie vozidla, typu a veľkosti pneumatík alebo rozloženia hmotnosti nápravy. Tabuľku hodnôt pre konkrétny typ „obutia“ vám dodá každý výrobca pneumatík, ale tieto informácie máte pri každej jazde na dosah.
Hodnoty odporúčaného tlaku v pneumatikách nájdete najčastejšie na stĺpiku dverí pri vodičovi alebo na vnútornej strane krytu palivovej nádrže. V každom prípade však budú uvedené v návode na obsluhu vozidla. Tabuľka odporúčaného tlaku obsahuje hodnoty ako pre štandardnú jazdu bez väčšieho zaťaženie vozidla, tak aj hodnoty v prípade ťažkého nákladu alebo auta plného cestujúcich.
5 zásad kontroly tlaku v pneumatikách
- Tlak v pneumatikách merajte vždy pred jazdou, teda „za studena“. Orientačne vám stačí, keď vozidlo nie je v prevádzke minimálne 3 hodiny pred meraním.
- Zimné aj letné pneumatiky na jednej náprave musia mať rovnaký tlak.
- Ak meriate tlak v zime v garáži, pamätajte na to, že tlak v pneumatikách sa zmení pri výjazde do mínusovej teploty. Na každých 10 °C ochladenia teda počítajte s poklesom tlaku o 10 kPa čiže 0,1 baru. Platí to aj naopak, teda pri prejazde do vyššej teploty počítajte s nárastom o 10 kPa na každých 10 °C oteplenia.
- Nameraná hodnota nesmie prekročiť maximálnu hodnotu tlaku vylisovanú na boku danej pneumatiky.
- Optimálny tlak v pneumatikách sa odporúča kontrolovať aspoň raz do mesiaca, pri častých výjazdoch aj 1x za 14 dní a vždy pred dlhšou cestou. Nezabúdajte ani na občasnú kontrolu tlaku v rezerve.
Nafukovanie pneumatík zvládne aj úplný laik. Stačí zájsť k najbližšej čerpacej stanici, ktorá je vybavená kompresorom, riadiť sa našimi radami a pokynmi na stojane. Ak sa vám to však nepodarí alebo máte rovno podozrenie na defekt, určite vám poradia v najbližšom pneuservise. A ak máte cestu okolo, radi vám pomôžeme priamo v našom pneuservise v Opave alebo v Bratislave.
- Zdroj foto: Depositphotos.com