Spoločnosť Nissan Motor Co., Ltd. dnes v Brazílii predstavila prototyp vozidla poháňaného palivovým článkom s pevnými oxidmi (Solid Oxide Fuel-Cell, SOFC), ktorý vyrába elektrinu z bioetanolu.
Prielomový model, 100% elektrický ľahký úžitkový automobil, využíva reakciu kyslíka s rôznymi palivami, vrátane etanolu a zemného plynu, pre vysoko efektívnu výrobu elektrickej energie.
Prezident a CEO spoločnosti Nissan Carlos Ghosn uviedol:
„Elektrický palivový článok na biopalivo ponúka dopravu, ktorá nezaťažuje životné prostredie. Predstavuje tiež podporu už existujúcej infraštruktúry a umožňuje lokálnu výrobu energie. V budúcnosti sa elektrický palivový článok na biopalivo stane používateľsky ešte prívetivejším. So zmesou etanolu a vody sa manipuluje lepšie a bezpečnejšie než s väčšinou ostatných palív. Pretože si nevyžaduje budovanie novej infraštruktúry, predstavuje obrovský potenciál pre podporu rastu trhu.“
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Základné vozidlo | eNV200 |
Kapacita batérie | 24 kWh |
Zdroj energie | elektrina, etanol |
Objem nádrže | 30 l |
Výkon SOFC | 5 kW |
Dojazd | vyše 600 km |
* Ide o prototyp, technické parametre môžu byť zmenené. |
Prototyp elektromobilu poháňaného palivovými článkami je súčasťou trvalej snahy Nissanu o vývoj vozidiel s nulovými emisiami a nových automobilových technológií, vrátane systému autonómneho riadenia a konektivity.
Nissan teraz ponúka najpredávanejšie vozidlo s nulovými emisiami na svete, LEAF, a je priekopníkom systému Inteligentnej mobility, ktoré budú implementované v rade vozidiel v priebehu nadchádzajúcich rokov.
Prototyp jazdí na 100% etanol, ktorým sa nabíjajú batérie s kapacitou 24 kWh umožňujúce dojazd viac ako 600 km. Nissan bude s týmto prototypom realizovať ďalšie prevádzkové testy na verejných komunikáciách Brazílie.
Výskum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámila spoločnosť Nissan v Jokohame už v júni. Hnacie ústrojenstvo je čisté a vysokoúčinné, zaistenie jeho dodávok je bezproblémové a jazdí na 100 % etanol alebo zmes etanolu a vody. Jeho emisie majú neutrálnu bilanciu CO2 a sú rovnako čisté ako atmosféra okolo nás, lebo sa stávajú súčasťou prirodzeného kolobehu CO2.
Elektrický palivový článok na biopalivo tiež ponúka svižnú akceleráciu a tichú jazdu elektromobilu, rovnako ako nízke prevádzkové náklady, pričom sa pýši rovnakou dojazdovou vzdialenosťou ako vozidlá so spaľovacími motormi.
Bioetanol sa vyrába predovšetkým z cukrovej trstiny a kukurice. Tieto palivá sú bežne k dispozícii v krajinách Severnej i Južnej Ameriky, kde existuje široko zavedená infraštruktúra.
Vďaka ľahkej dostupnosti etanolu a nízkej horľavosti zmesi etanolu a vody nie je systém závislý alebo limitovaný od súčasnej infraštruktúry dobíjacích staníc, čo veľmi uľahčuje jeho zavádzanie na trh. V budúcnosti sa budú môcť ľudia zastaviť v obchode a kúpiť si palivo priamo pri pulte.
V snahe o automobilový svet s nulovými emisiami a s nulovým počtom smrteľných nehôd spoločnosť Nissan i naďalej podporuje rozvoj inteligencie vozidiel a ich elektrifikáciu. Claim značky Nissan znie „Innovation that Excites“ a prichádza ruka v ruke s víziou Inteligentnej mobility. Tá sa sústreďuje na spôsob, ako sú vozidlá napájané, poháňané a ako sa vďaka príjemnejšiemu zážitku z jazdy stávajú súčasťou spoločnosti.
Elektrický palivový článok na biopalivo umožní realizovať koncept s názvom „Nissan Intelligent Power“, ktorý okrem vyššej účinnosti a rozsiahlejšej elektrifikácie vozidiel nasleduje i cestu pôžitku z jazdy.
Do tohto konceptu patria aj elektromobily s akumulátormi, modely „Nissan LEAF“, „Nissan e-NV200“ a systém „e-Power“, ktorého pohon sa skladá z exkluzívneho vysokokapacitného motora a z generátora elektrickej energie.
Spoločnosť Nissan bude svojim zákazníkom i naďalej ponúkať hodnotu, ktorá tkvie tak v používaní systémov umožňujúcich získavať elektrickú energiu z rozmanitých druhov paliva, ako aj v riešení otázok spojených s infraštruktúrou dodávok energie v každej oblasti sveta.
- Zdroj: www.newsroom.nissan-europe.com/sk